Klachtenreglement

ProFin Bewind B.V. wil te allen tijde u tevredenstellen over haar werkzaamheden. Mocht u desondanks ontevreden zijn over de dienstverlening, kunt u in het eerste geval altijd proberen met uw bewindvoerder tot een gewenste oplossing te komen. Als dat niet lukt zijn er andere mogelijkheden. U kunt gebruik maken van de klachtenregeling hieronder, of u stuurt een brief aan de toezichthoudende kantonrechter.

Artikel 1.              Begripsbepalingen

Organisatie:                     ProFin Bewind B.V., KVK nummer 765405454

Bewindvoerder:              Diegene, die door de kantonrechter ambtshalve is aangewezen om het financieel beheer van de rechthebbende te beheren en erover te beschikken.

Medewerker:                   Een persoon die bij ProFin Bewind B.V. werkzaamheden verricht.

Directie:                            O. Haourigui & H. Haourigui       

Indiener:                           Een persoon die een klacht indient bij ProFin Bewind B.V.

Cliënt:                                Een onder bewind gestelde voor wie ProFin Bewind B.V. tot bewindvoerder is benoemd of andere cliënten met wie ProFin Bewind B.V. een overeenkomst voor persoonlijke financiële beheer heeft gesloten.

Bezwaar:                           Een tot uiting gebrachte onvrede die ter kennis van ProFin Bewind B.V. is gebracht over de dienstverlening van ProFin Bewind B.V.  

Klacht:                               Een ingediende uiting van onvrede bij ProFin Bewind B.V. over de dienstverlening van ProFin Bewind B.V.

Artikel 2               Regeling

Deze regeling is uitsluitend bedoeld voor cliënten van ProFin Bewind B.V. of vertegenwoordigers van cliënten van ProFin Bewind B.V., die niet tevreden zijn over een of meerdere handelingen van een bewindvoerder of medewerker.

Artikel 3               Bezwaar

Een bezwaar wordt zo spoedig mogelijk behandeld door de medewerker die het dossier van de client beheert. Deze tracht het bezwaar in overleg met de client op te lossen. Lukt dat niet, dan brengt de medewerker het bezwaar ter kennis van de directie.

De directie behandelt het bezwaar en streeft daarbij, eventueel na overleg met de indiener en de bewindvoerder of medewerker, het bezwaar alsnog in der minne op te lossen. De indiener ontvangt bericht van de wijze waarop het bezwaar door de directie is behandeld. Is de indiener ontevreden, dan is indiener vrij om een klacht in te dienen bij ProFin Bewind B.V. of bij de toezichthoudende kantonrechter.

Artikel 4              Omschrijving klacht

Een klacht moet uitsluitend schriftelijk en gemotiveerd ingediend worden en bevat tenminste de volgende onderdelen:

  • Naam en adres van indiener;
  • De dagtekening en ondertekening;
  • Een omschrijving van het de klacht alsmede het tijdstip van het gedrag
  • Een klacht dient gemotiveerd te zijn op grond van een zaakinhoudelijke klacht en/of een klacht dat gebaseerd is op een gedragscode.

Een klacht kan gestuurd worden naar het volgende adres:

ProFin Bewind B.V.
Edisonbaan 10
3439 MN Nieuwegein

Artikel 5               Bevoegden om klacht in te dienen

  • Rechthebbende/client;
  • Partner rechthebbende;
  • Naaste familieleden;
  • Instelling waar betrokkene wordt verzorgd of begeleid.

Artikel 6               Niet in behandeling nemen van de klacht

  • Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien deze anoniem is ingediend.
  • ProFin Bewind B.V. is niet verplicht een klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een klacht welke reeds eerder met inachtneming van deze regeling is afgedaan. Indien er langer dan 6 maanden tussen de handeling en indiening van de klacht is verstreken.
  • ProFin Bewind B.V. is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de indiener dan wel het gewicht van het gedrag naar redelijke maatstaven onvoldoende is.

Van het niet in behandeling nemen van de klacht stelt ProFin Bewind B.V. de indiener zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk na 2 weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis.

Artikel 7               Hoor en wederhoor

ProFin Bewind B.V. stelt de indiener en diegene op wiens gedrag de klacht betrekking heeft in de gelegenheid te worden verhoord. Van het horen van de indiener kan worden afgezien indien de indiener heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 8              Klacht gegrond

Indien een klacht gegrond is verklaard dan overlegt de bewindvoerder met de client hoe de klacht het beste opgelost kan worden. Bij gegronde klachten kan een (vervolg)onderzoek worden ingesteld, de client dient hieraan volledige medewerking aan te verlenen.

Als de klacht is opgelost of afgedaan, legt de directie de wijze waarop dat is gebeurd vast op het klachtenregistratie.

Artikel 9            Klacht ongegrond

Bij ongegrondverklaring van de klacht zal de directie altijd een inhoudelijke toelichting geven op de ongegrondheidverklaring

De cliënt kan bij een klacht dat ongegrond is geacht een klacht indienen bij de toezichthoudende rechter die het bewind heeft ingesteld.

Artikel 10              Behandelingstermijn

ProFin Bewind B.V. handelt de klacht volgens de Algemene Wet Bestuursrecht binnen 6 weken af. ProFin Bewind B.V. kan de behandeling ten hoogste 4 weken verdagen. Van de verdaging wordt een schriftelijke mededeling gedaan aan de indiener. ProFin Bewind B.V. stelt de indiener en de bewindvoerder of medewerker schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

Artikel 11            Indiening klacht bij de kantonrechter

Indien indiener klacht indien bij de toezichthoudende kantonrechter, dan zal de toegewezen bewindvoerder een kopie van de klacht ontvangen. Tevens krijgt de bewindvoerder de mogelijkheid om met een brief op de klacht te reageren. Nadat indiening van de klacht zal de kantonrechter de klacht beoordelen en indien de kantonrechter het nodig acht, zal hij een uitnodiging versturen aan de indiener om naar de rechterbank te komen. Dit zal ongeveer vier tot zes werken zijn nadat u uw klacht heeft ingediend. De kantonrechter zal de indiener vragen om de klacht toe te lichten. Indien de kantonrechter de indiener in zijn gelijk stelt, zal hij bepalen hoe de situatie moet worden opgelost door de bewindvoerder.

Artikel 12            Einde beschikking bewindvoerder

Als client geen vertrouwen meer heeft in zijn bewindvoerder, dan kan hij een verzoek indien bij de kantonrechter om een andere bewindvoerder aan te stellen. In een verzoekschrift vraagt de client om een andere bewindvoerder voor te stellen. De huidige bewindvoerder zal een akkoordverklaring afgeven. Voor de beëindiging van de beschikking van de huidige bewindvoerder moeten er gegronde redenen zijn. De kantonrechter oordeelt daarover. Als de kantonrechter het nodig acht, nodigt hij de client uit voor een zitting.

Artikel 13          Geheimhoudingsplicht

Alle betrokkenen zijn tot geheimhouding verplicht. Dit betekent dat zij alle informatie waarvan zij in, of in verband met de uitoefening van hun functie kennis dragen niet verder bekend zullen maken dan strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taken zoals deze zijn vastgelegd in dit reglement.

Artikel 14            Bewaring van afgedane klachten

ProFin Bewind B.V. is verantwoordelijk voor het archiveren van de afgedane klachten, dit zal worden bijgehouden in een digitale beveiligd klachtenregistratie. Waar mogelijk zal de werkwijze worden aangepast om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen.

Artikel 15            Inwerkingtreding

Deze regeling is in werking getreden op 1 januari 2023. Deze reglement geldt voor onbepaalde tijd. Aan deze reglement wordt bekendheid gegeven door een publicatie op de website.